Dollarens comeback knuser risikoappetitten

Bitcoin handlet torsdag 25. juni så lavt som $58.000, ifølge Seeking Alpha. Kursfallet sammenfaller med at den amerikanske dollarindeksen (DXY) klatret til 101 — et nivå som sist ble sett i mai 2025. En sterkere dollar er historisk sett en av de kraftigste motvindene for kryptovaluta.

Korrelasjonen mellom Bitcoin og DXY har de siste tre månedene innesnvert til -0,83, ifølge tilgjengelig markedsdata. Til sammenligning var den tilsvarende korrelasjonen på -0,34 hittil i år. Det betyr at Bitcoin i denne perioden i større grad enn vanlig beveger seg i stikk motsatt retning av dollaren.

Mekanismen er kjent: høyere renter styrker dollaren, trekker kapital mot sikre aktiva som statsobligasjoner, og øker alternativkostnaden ved å sitte med volatile eiendeler som krypto.

I første halvår 2026 har Bitcoin mistet om lag 30 prosent av sin verdi.

Fed-utsikter tynger markedet

En sentral driver bak dollarstyrken er forventningene til amerikansk pengepolitikk. Bank of America Global Research har nylig skiftet til en mer haukete holdning, og anslår nå tre rentehevinger på 25 basispunkter hver — i september, oktober og desember 2026. Dersom dette materialiserer seg, vil det stramme til finansielle forhold ytterligere og øke presset mot risikotunge aktiva.

I tillegg pekes det på et inflasjonsbilde som fortsatt er varmt nok til at Federal Reserve ikke ser seg i stand til å kutte renter, kombinert med en økonomi som holder seg sterkere enn mange hadde ventet. Resultatet er at forventningene om lettelser i pengepolitikken skyves ut i tid.

-0,83
DXY/BTC 3-mnd. korrelasjon
101
DXY-nivå 23. juni 2026

Miner-indikatorer signaliserer alvorlig press

Parallelt med kursfallet forverres situasjonen for Bitcoin-minerene raskt. Flere sentrale indikatorer blinker nå rødt.

Puell Multiple — et mål på daglig minevinning i dollar sett opp mot ettårssnitt — sto så lavt som 0,57 den 10. juni, ifølge tilgjengelig on-chain-data. Det plasserer den rett over det som historisk har blitt definert som «kjøpssonen» på 0,5, et nivå sist observert under bjørnemarkedet i 2022.

JPMorgan-analytikere påpekte allerede 21. juni at Bitcoins pris lå godt under bankens estimerte produksjonskostnad på rundt $78.000. Gapet mellom markedspris og produksjonskostnad har nå vedvart i fem måneder — det lengste i denne syklusen. Rundt 20 prosent av alle minere anslås å operere med tap.

Mining difficulty faller kraftig

Bitcoins nettverksvanskelighet — den automatiske justeringsmekanismen som regulerer hvor krevende det er å utvinne nye blokker — har falt over 20 prosent fra rekordnivået, ifølge Galaxy Research. Det er den største tilbakegangen siden 2021. I uke to av juni ble det gjort en enkelt justering ned på 10 prosent.

Neste justeringsvindu er estimert til 27. juni, der en oppgang fra 124,93 til 133,14 terahash forventes — et tegn på at noe kapasitet kan returnere til nettverket.

Ekschangeinstrømmene fra minerplattformer til Binance overskred 150.000 BTC i juni, det høyeste nivået på over fire måneder. Det tolkes som at minere selger sine beholdninger for å dekke løpende kostnader.

Er vi ved bunnen — eller ikke?

Noen analytikere mener situasjonen kan representere et klassisk kjøpssignal. Hash Ribbons-indikatoren, utviklet av Charles Edwards, er konstruert nettopp for å fange opp slike perioder med minerkapitulasjon. Edwards har tidligere uttalt at det øyeblikket minere gir opp, kan representere et av de sterkeste kjøpssignalene Bitcoin-markedet gir.

Andre er mer forsiktige. Analytiker Joao Wedson mener at markedet ennå ikke har opplevd en «ekstrem» kapitulasjon sammenlignbar med tidligere sykluser, og viser til at store tap og vesentlige forsyningsskift i on-chain-data mangler. Glassnode har også påpekt at den typen intens kapitulasjonsaktivitet som historisk har utløst varige bunn-rallyer, ikke er observert ennå — blant annet fordi etterspørselen i markedet er for svak.

Foreløpig er det makrobildet — sterk dollar, utsatte rentekutt og et inflasjonsbilde som nekter å kjøle seg ned — som setter premissene.